شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۵ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، محرم امسال همانند سال گذشته با حال و هوای متفاوت دوباره از راه رسیده است. متاسفانه امسال نیز همانند سال گذشته کشور درگیر کروناست و برگزاری هیات‌های مذهبی شکل و شمایل دیگری به خود گرفته است، اما تفاوت این روز‌های ایران با سال ۹۹ در این است که امروز هم‌وطنان زیادی در غم از دست دادن عزیزان خود به دلیل روند کند واکسیناسیون  و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به سوگ نشسته‌اند.

ایرانیان به واسطه پیشین مذهبی خود هر ساله در عزای امام حسین (ع) روضه‌هایی را به صورت خصوصی و عمومی برگزار می‌کنند، اما این روز‌ها پزشکان بیشتر از قبل به مردم توصیه می‌کنند به صورت خانوادگی و در خانه‌های خود به عزاداری بپردازند و نذر‌های خود را  به نحو دیگری ادا کنند.
 
معرفی همه برنامه‌های سیما در محرم ۱۴۰۰/ «مختارنامه» بی سروصدا روی آنتن شبکه قرآن رفت |  «با حسین علیه السلام حرف بزن» برگ برنده شبکه نسیم!

به همین مناسبت صداوسیما به عنوان یک رسانه که مخاطب میلیونی دارد نقش بسیار موثری در نگه داشتن مردم در خانه‌ها با پخش برنامه‌های متنوع و عزاداری باشکوه دارد. امسال نیز همانند سال گذشته برنامه‌های مختلفی از جمله سخنرانی مذهبی، نوحه‌خوانی، برنامه‌های گفتگومحور و... برای این ایام تدارک دیده شده است که در ادامه به صورت خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.  

برپایی «حسینیه ایران» در شبکه یک

برنامه زنده «حسینیه ایران» که از سال گذشته روی آنتن تلویزیون رفت و در ماه‌های عزا به پخش خود ادامه داد، امسال نیز در ۲ بخش زنده عصرگاهی و شبانگاهی روی آنتن می‌رود.

در بخش اول این برنامه با اجرای مهدی آقابیگی، محمدحسین صیرفی و هادی صلح جو هر بار یکی از کارشناسان مذهبی، یا شاعران و مرثیه سرایان اهل بیت حضور دارند و درباره سیره امام حسین (ع) و قیام عاشورا صحبت می‌کنند.
در بخش دوم «حسینیه ایران» هم مراسم عزاداری در تهران با مرثیه سرایی مجید بنی‌فاطه به صورت زنده پخش می‌شود.

«این شب‌ها» دیگر ویژه‌برنامه شبکه یک است که از شب اول محرم به مدت ۱۲ شب با اجرای مجید یراق‌بافان و در سه محور سیری در مسیر امام حسین (ع)، عوامل انحطاط و فساد جامعه که منجر به نهضت حسینی شد و زیبایی‌های قیام عاشورا پخش می‌شود.

شبکه دو؛ از پخش سریال «در کنار پروانه‌ها» تا برنامه «ماه در می‌زند»

مریم نوابی‌نژاد که سالهاست مشغول ساخت برنامه‌های مناسبتی برای تلویزیون است، پس از برنامه «محاکات» که رمضان ۱۴۰۰ روی آنتن رفت، برنامه تلویزیونی «ماه در می‌زند» را در ایام محرم و صفر روی آنتن شبکه دو می‌برد.

«ماه در می‌زند» که کاری از گروه اجتماعی شبکه دو است که در یک استودیوی بلک باکس جلوی دوربین می‌رود، با ساختاری جدید و مستندگونه به روایت داستان‌هایی از زندگی مردم می‌پردازد که هرکدام از جنبه‌ای به قصه‌های عاشورا و آیین‌های محرم ارتباط دارند.

این برنامه در ۶۰ قسمت و بدون مجری تولید می‌شود و در هر قسمت یک قصه توسط یک راوی اصلی و چند نفر از اعضای خانواده و یا دوستانش که نقش مکملی در آن قصه دارند، یا چند فرد که قصه‌هایی پیرامون یک موضوع مشترک دارند، روی پرده ذهن مخاطب به تصویر کشیده می‌شود. در بخش دیگری از این برنامه مسعود فروتن داستان‌هایی از نویسندگان ایرانی با زمینه عاشورایی می‌خواند که بی‌ارتباط با قصه اصلی هر قسمت نیست.

«ماه در می‌زند» از ۱۹ مردادماه، هر شب حوالی ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن شبکه دو می‌رود.
 
سریال «در کنار پروانه‌ها»

سریال «در کنار پروانه‌ها» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی داریوش یاری تنها سریال تولیدی جدید است که برای پخش در محرم ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

در خلاصه داستان این سریال که در حال فیلمبرداری است، آمده است: مشکلات پی در پی در زندگی از «رهی» که از بیماری حاد قلبی در رنج است، جوانی ناامید ساخته است. او برای نجات تنها دلخوشی‌اش که خواهرش است، طعمه نقشه‌ای می‌شود که...

پروانه معصومی، برزو ارجمند، سامرند معروفی، بیتا سحرخیز، محمود جعفری، نسرین بابایی، نگار عابدی، شهین تسلیمی، وحید رحیمیان، الناز اسماعیلی، مجید پتکی و ... از جمله بازیگرانی هستند که  در این سریال حضور یافته‌اند.
 
مستند «صادق الوعد»

مستند «صادق الوعد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد‌رضا سراج‌زاده با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد هر روز حوالی ساعت ۱۷.۳۰ روانه آنتن می‌شود.

این مجموعه مستند در ۱۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای آئین کهن عزاداری اردبیل را مورد بررسی دقیق قرار داده و  نقطه به نقطه، اتصال این آئین به اشعار عرفانی بیضاء اردبیلی را به تصویر می‌کشد. در «صادق الوعد» از منابع دست اول کتب، نوار‌های برجا مانده و ذاکرین قدیمی که بعضا طی این سال‌ها به رحمت خدا رفته‌اند، استفاده شده است.

نگاهی به تاریخ عزاداری و آئین‌های عاشورایی در یک قرن گذشته چهره‌ها، اماکن، آئین‌ها، وقایع عاشورایی و سرگذشت احوالات و مرام خادمان سوژه مستند گفتگومحور ۱۷ قسمتی «یک قرن با حسین (ع)» است که به تهیه‌کنندگی هادی خدادی که هرشب ساعت ۲۱ روانه آنتن می‌شود.

چهره‌های فرهنگی، هنری، ذاکرین و کارشناسان مذهبی روایتگر ماجرا‌ها خواهند بود.
 
مجموعه «وارث»

مجموعه «وارث» به تهیه‌کنندگی سیاوش چاوشی که در راستای تکریم زحمات مدافعان سلامت در کشور تهیه و تولید شده است که با روایت‌های مجموعه «روایت فتح» و صحنه‌های مختلف دفاع مقدس و جانفشانی‌های رزمندگان کشورمان در مقابل دشمن شروع شده و در ادامه به صورت موازی با فداکاری‌های مدافعان سلامت و کسانی که جان‌شان را در این مسیر از دست دادند، پیش می‌رود.

پویان هدایتی که سال ۹۹ برنامه «حس مشترک» را روانه آنتن شبکه دو سیما کرد، امسال قرار است با «نشان ارادت» میزبان مخاطبان خود باشد که این برنامه با حضور چهره‌های هنری، ورزشی و سیاسی در ایام محرم ساعت ۱۵:۳۰ پخش خواهد شد.

صابر خراسانی چهره خوش صدای تلویزیون امسال با برنامه «کوی محبت» که هرشب از بین الحرمین کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا (ع) ساعت ۲۳.۳۰ با حضور استاد انصاریان پخش می‌شود، میزبان مخاطبان خواهد بود. مداحی، شعرخوانی و پخش گزارش‌های روزانه ارسالی از دمشق و مضجع حضرت زینب (ع) و حضرت رقیه (ع)  از دیگر پخش‌های این برنامه است.

طبق روال سال‌های گذشته مراسم شیرخوارگان حسینی جمعه ۲۲ مرداد ساعت ۱۰:۰۰ و «آئین شعر عاشورایی» که گلچینی از اشعار شعرای آئینی در مراسم شب شعر عاشورایی را در برمی گیرد در فواصل برنامه‌ها روانه آنتن خواهد شد.

بررسی ابعاد شخصیتی امام سجاد (ع) و نقش ایشان در ترویج و تبلیغ نهضت حسینی پس از قیام عاشورا توسط دکتر ولایتی مروری موضوع برنامه گفتگومحور «ایران» که دهه اول و دوم محرم ساعت ۲۰:۰۰ روانه آنتن می‌شود، خواهد بود.

برنامه «از لاک جیغ تا خدا» به تهیه‌کنندگی هاشم تفکری بافقی با هدف تکریم حجاب، الگوسازی برای جامعه جوان کشور و انعکاس و تصویر تحولات درونی انسان در فضای هیات‌ها و عزاداری‌های ماه محرم در جدول برنامه‌های این شبکه قرار دارد.

همچنین برنامه‌های در انتهای الوند، زنده‌باد زندگی، نمادو، عصر خانواده و ... متناسب با سوگواری ایام محرم حال و هوایی ویژه‌ای خواهند یافت و در کنار فیلم‌های سینمایی و مستند‌های مختلف روی آنتن می‌روند.

اجرای «نسل حسینی» به راحله امینیان رسید

«سمت خدا» با مبحث آموزه‌های حسینی روز‌های شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۳:۳۰، «مخاطب خاص»، «در آستان خورشید»، «ضیافت دوست» در قالب ۳۰ برنامه با موضوع مناجات و دعای سحرگاهی، «تکیه گاه» در قالب ۱۱ برنامه باحضور مداحین و سخرانان مذهبی هر روز ساعت ۲۲:۳۰، «موکب ثارالله» با پخش مداحی مداحان جوان در دهه اول محرم و «نسل حسینی» با اجرای راحله امینیان هرشب ساعت ۲۱:۳۰ از جمله برنامه‌های شبکه سه سیما خواهد بود.

ساعد باقری با «سرگذشت» به شبکه چهار می‌آید  

ویژه برنامه «سوره» که محرم سال گذشته با عنوان فصل «سید الشهدا» روی آنتن رفت، امسال با عنوان «فصل بنی‌امیه» به تهیه‌کنندگی مرتضی روحانی و سردبیری و اجرای مسعود دیانی به مدت ۱۶ شب از دوشنبه، شب اول محرم، ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

جامعه اموی، حقوق اموی، دین‌شناسی اموی، حکمرانی و منطق اموی از جمله موضوعاتی است که در فصل «بنی امیه» و در گفتگو با چهره‌های شاخص قلمرو دین‌پژوهی مورد توجه واقع خواهند شد.

ساعد باقری شاعر و پژوهشگر صاحب نام در فصل جدید مجموعه تلویزیونی «سرگذشت» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی مروری بر ترکیب بند‌های نفیس عاشورایی خواهد داشت و هر شب ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن می‌رود.

ساعد باقری در طول ۱۲ برنامه فصل دوم «سرگذشت» تامل و مروری به ظرایف ادبی و ابیات انتخابی برخی از این شاهکار‌های حوزه ادبیات عاشورایی دارد. در این برنامه ابیات منتخب هر ترکیب‌بند توسط محمدحسین پویانفر زمزمه می‌شود.  

ادای دینی از سوی هنرمندان و صاحبان آثار به ائمه (ع) سوژه برنامه «تکیه هنر» به تهیه‌کنندگی مهدی طهماسبی است که در دهه اول ماه محرم هرشب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می‌رود.

برنامه تلویزیونی «نغمه‌های عاشورایی» به تهیه‌کنندگی حبیب الله ذوالفقاری در ۱۲ قسمت از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

گروه تولید «نغمه‌های عاشورایی» با سفر به ۱۲ استان کشور همچون قم، بوشهر، همدان، گرگان، اصفهان و ... با مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) همراه شده و با آن‌ها درباره نغمات عاشورایی وآثارشان گفتگو کرده است. محمدامین فروغی، محمد بازوبند، سیداحمد حسینی، سید علی ضیابری، محمدرضا عاصی، محمدرضا شاهنگی و ...   از جمله مداحانی هستند که با آن‌ها گفتگو شده است.

مجموعه «شبیه حسین» که شامل ۱۰ مجلس تعزیه است، با همکاری مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، موسسه سپهر سوره هنر و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی هر روز ساعت ۱۷ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

این مجالس تعزیه شامل تعزیه‌های حضرت قاسم، حضرت علی‌اکبر، طفلان مسلم، مسلم بن‌عقیل، غلام تُرک، وهب نصرانی، حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع) و بازار شام هستند، که برای ضبط آن تعزیه‌خوانان مطرح کشور از شهر‌های اراک، قم، تفرش، اصفهان، قزوین و تهران، دعوت به همکاری شده‌اند و معین البکاء مجالس تعزیه نیز مرشد محسن میرزاعلی است.

«بیکران» قرار است در دهه اول محرم به بررسی ابعاد تاریخی و اجتماعی واقعه عاشورا با حضور مهمانان، شاعران و نویسندگان بپردازد. این ویژه‌برنامه به تهیه‌کنندگی طه حکیمی، اجرای حامد مهربانی، سردبیری علیرضا معادی و با مشارکت مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی در ۱۰ قسمت از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۹ به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

روایت ایثار کادر درمان در سریال «فرشتگان بی‌بال»

سریال «فرشتگان بی‌بال» در ۱۳ قسمت به نویسندگی کارگردانی امیرحسین عنایتی با محوریت جهاد و ایثار کادر درمان و پرستاران در دوران کرونا از ۱۹ مرداد روی آنتن رفته است.

رزیتا غفاری، آشا محرابی، فریبا متخصص، پرویز فلاحی پور، رحیم نوروزی، مختار سائقی، شهرام عبدلی، فرج الله گل سفیدی، زهره قاسمی، آرش جورکش و... از جمله بازیگران این سریال هستند.

«فرشتگان بی‌بال» روایت داستان زندگی خانواده حاج فتاح معتمد محل است که پسرش نیما یک تعمیرگاه ماشین دارد و دخترش نیره پزشک است. لیلا دوست نیره که او هم پزشک و نامزد نیما است. نیکان پسر یکی از دوستان قدیمی حاج فتاح که سال‌ها در آلمان زندگی کرده، برای فروش خانه پدری‌اش به ایران آمده است که ویروس کرونا باعث می‌شود بازگشتش به تعویق بیفتد و ...

ویژه‌برنامه ترکیبی و گفتگو محور «واحه» به تهیه‌کنندگی محمدعلی کلابی‌زاده و اجرای سیدمحمدجواد شرافت در ۱۳ قسمت در ماه محرم هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این برنامه میزبان افراد معمولی و شناخته نشده جامعه است که زندگی شخصی آن‌ها با کراماتی شنیدنی از امام حسین (ع) گره خورده است.

معرفی مهمان از نگاه دیگران، پخش نغمات آیینی، پخش مستند پرتره (ثبت تصاویری از فعالیت‌های روزمره مهمان برای شناخت بهتر در قالب مستند پرتره) و فتو کلیپ (عکاسی از جریان تولید و ضبط برنامه) از بخش‌های این برنامه است و در بخش پایانی برنامه، مقداری از آب سرداب حرم حضرت العباس (ع) به عنوان تبرک به میهمان اهدا می‌شود.

قصه‌گویی عذرا وکیلی در شبکه پنج

در کنار پخش برنامه‌های «عطر عاشقی» و «سلام تهران» با حال و هوای محرم ۲ برنامه «به خانه برمی‌گردیم» و «رنگین کمان» روی آنتن شبکه پنج خواهد رفت.

«رنگین کمان» در ماه محرم متفاوت از سال‌های قبل روی آنتن شبکه پنج می‌رود. این برنامه امسال ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با حضور کودکان خواهد بود که آن‌ها با درست کردن کاردستی‌های ساده مثل پرچم، نقاشی‌های مناسبتی در این برنامه سرگرم می‌شوند. همچنین این برنامه با دعوت از عذرا وکیلی گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون به قصه‌گویی درباره مفاهیم اخلاقی می‌پردازد.
همچنین «تهران ۲۰»، «در شهر» و «در استان» عنوان سه برنامه است که در این ایام با حال و هوای ماه محرم روی آنتن خواهد رفت.

«بفرمایید روضه» در شبکه آموزش

«هفت آسمان»، «بفرمایید روضه»، «صبحی دیگر»، «دکتر سلام»، «آوا نوا» و دیگر برنامه‌های شبکه آموزش سیما نیز در این ایام با رویکرد درون برنامه‌ای به این مناسبت خواهند پرداخت.

«مختارنامه» باز هم پخش می‌شود!

برخلاف گمانه‌زنی رسانه‌ها مبنی بر پخش نشدن سریال «مختارنامه» به کارگردانی داود میرباقری در محرم ۱۴۰۰ این سریال امسال هم بی سروصدا از شبکه قرآن روی آنتن رفته است. 

روایت داستان زندگی تعدادی از خادمین در «محرمان حرم»

شبکه مستند همزمان با فرارسیدن ماه محرم مجموعه مستند ۱۵ قسمتی «محرمان حرم» را به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی خسروی تولید کرده است که هر شب ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود.

به گفته خسروی، این مستند روایت داستان زندگی تعدادی از خادمین، پیرغلامان و فعالان فرهنگی است که در برپایی مراسم عزاداری امام حسین (ع) تلاش می‌کنند. این گروه از افراد شامل خطبا، شعرا، مداحان و ذاکرین اهل بیت است. برهمین اساس، در هر قسمت از این مجموعه، سراغ یکی از این فعالان فرهنگی رفته و داستان زندگی او را روایت کرده است.

«تکیه» در قاب شبکه افق

یکی از انواع برنامه‌ای که شبکه افق برای پخش در ایام دهه محرم تدارک دیده، «تکیه» نام دارد که در ایام دهه اول محرم هرشب ساعت ۲۴:۰۰ با حضور کارشناسان مذهبی و مادحین روی آنتن می‌رود.

همچنین پخش مجموعه مستند‌هایی با موضوعات مرتبط با ایام عزاداری امام حسین (ع) همچون از «خون جون»، «راجا»، «تکیه نفرآباد» و... از جمله دیگر برنامه‌های این شبکه است. برخی از دیگر برنامه‌های شبکه همچون «جهان آرا»، «عیار» و ... همچنان در این ایام پخش خواهد شد.

آی‌فیلم با ۴ سریال به استقبال محرم می‌رود

«آرام می‌گیریم» به کارگردانی روح‌الله سهرابی و تهیه‌کنندگی فرهاد گلی، با بازی هوشنگ توکلی، ثریا قاسمی، آتیلا پسیانی، مجید صالحی، لعیا زنگنه، آشامحرابی، کامران تفتی، علی اوسیوند، کاظم بلوچی، نسرین مقانلو، لیلا اوتادی، مهدی سلوکی، زنده‌یاد حسن جوهرچی، میرطاهر مظلومی، شهرزاد کمال زاده، نگار عابدی، محمد فیلی، مونا فرجاد و... که در سال ۹۵ از شبکه دو سیما پخش شد، از ۱۷ مرداد، هر روز ساعت ۱۸ پخش می‌شود.

این سریال یک ملودرام اجتماعی است که به روابط، تفاوت‌ها و تعامل‌های بین نسلی، گذشت و نوع‌دوستی و از طرفی زیاده‌خواهی در بستر قصه‌ای با محوریت تمام اعضای یک خانواده می‌پردازد.

«مرضیه» به‌کارگردانی فلورا سام و با بازی زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی از ۱۸ مرداد، هر روز ساعت ۱۶ مهمان خانه‌های آی‌فیلمی‌ها شده است.

این سریال ملودارمی خانوادگی و قصه آن مساله انتخاب است. در خلاصه داستان این سریال آمده است: مرضیه در تعارض کار و مذهب مجبور به انتخاب می‌شود. انتخاب این مسیر اتفاقات جدیدی را برایش رقم می‌زند و ...

در این سریال بازیگرانی، چون داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش، مجید مظفری، پژمان بازغی، امیرحسین صدیق، علی اوجی، حسن زارعی، شیوا خسرومهر، نیلوفر شهیدی و ... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال «زمین گرم» به نویسندگی سعید نعمت‌الله و کارگردانی بهرنگ توفیقی از ۱۸ مرداد ساعت ۲۰:۰۰ روی آنتن رفته است.

بازیگرانی، چون مرجان شیرمحمدی، علیرضا خمسه، اصغر همت، نادر فلاح، کامران تفتی، دنیا مدنی، علیرضا آرا، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، صادق برقعی، ندا عقیقی، مرتضی درویش‌زاده، مسعود شریف، علیرضا اولیایی، وحید فعال و... در این سریال حضور دارند.

در خلاصه داستان آن آمده است: بعد از سال‌ها بی‌خبری دو برادر از هم، برادر بزرگ‌تر که آخرین ساعات حیات خود را پشت سر می‌گذارد به سراغ برادر کوچک‌تر می‌رود تا وصیت کند؛ وصیتی که زندگی برادر کوچک را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند.

سریال به یادماندنی «معصومیت از دست رفته» به کارگردانی داود میرباقری محصول شبکه سه سیما بوده و بازیگرانی همچون امین تارخ، فریبا کوثری، سارا خویینی‌ها، امین زندگانی، حدیث فولادوند، انوشیروان ارجمند و داریوش فرهنگ به ایفای نقش در آن پرداخته‌اند.

این اثر، داستان شوذب یکی از یاران حضرت علی (ع) را روایت می‌کند که خزانه‌دار کوفه و امویان است و در میان عشق دو زن گرفتار می‌شود. اولین زن ماریا است که زمانی مسیحی بوده و خاطرات شیرینی از دوران خلافت علی (ع) دارد که به منزل آن‌ها سر می‌زده و دست‌گیر فقر و تنگدستی آن‌ها بوده است. زن دوم نیز یک یهودی به نام حمیرا است که با شمایل کولی‌وار خویش، دل شوذب را می‌فریبد و او را به تدریج با وسوسه به راهیابی بیشتر به دستگاه خلافت امویان، از ایمان دور می‌کند و...

«معصومیت از دست رفته» از ۱۸ مرداد هرشب ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن شبکه آی‌فیلم رفته است.

بازپخش سریال رمضان ۱۴۰۰ شبکه سه از شبکه تماشا!

مجموعه «یاور» به تهیه‌کنندگی آرمان زرین کوب و کارگردانی مشترک اصغر نعیمی و سعید سلطانی که به زندگی یاور چلویی با بازی داریوش ارجمند می‌پردازد و طی ماجرا‌هایی معمایی از جوانی تا کهنسالی این شخصیت را مرور می‌کند، در ایام محرم هر روز از شبکه تماشا پخش می‌شود.

علاوه بر داریوش ارجمند، محمد حاتمی، ارسلان قاسمی، شبنم فرشادجو و اسماعیل محرابی از دیگر بازیگران این سریال هستند.

سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی از ۱۹ مرداد ماه هر شب ساعت ۱۸:۰۰ راهی آنتن شبکه تماشا می‌شود.

حسین یاری، کتایون ریاحی، ثریا قاسمی و پرویز فلاحی پور از هنرمندانی هستند که در این مجموعه نقش آفرینی کرده‌اند.

«شب دهم» که در زمان پخش خود با استقبال مخاطبان روبه رو شده بود و بار‌ها از تلویزیون در ایام محرم روی آنتن رفته است، قصه حیدر خوش مرام با بازی حسین یاری است که در پی ابراز علاقه و درخواست ازدواج به دختری از تبار قاجار عهد می‌بندد که در شرایط ممنوعیت برگزاری تعزیه، ۱۰ شب اول محرم را مجلس تعزیه برگزار کند و…

یکی از نکات قابل تامل پخش یک سریال کره‌ای با نام «بخش قلب» از شبکه تماشا در ایام محرم است. برای علاقه‌مندان به مجموعه‌های شرقی پخش خواهد شد.

این مجموعه کره‌ای که از ۲۰ مرداد هر شب ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن می‌رود، در سال ۲۰۰۷ تولید شده و درباره کارکنان بیمارستان بزرگ گ. انگ هی است که در هر قسمت با ماجرا‌های جدید روبه‌رو می‌شوند.

کارگردانی «بخش قلب» برعهده پارک هونگ کیونگ بوده و جی سانگ، کیم مینگ جونگ، چو جائه هیون و لی جی هونگ از بازیگران این مجموعه هستند.

«به امید دیدار» با اجرای اسماعیل باستانی از شبکه سلامت

شبکه سلامت برنامه زنده و گفتگومحور «به امید دیدار» را با اجرای اسماعیل باستانی از سوم محرم به مدت ۱۰ روز در ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن می‌برد، همچنین از ابتدای محرم هر شب مستند ۱۱ قسمتی «شاهراه» پخش می‌شود. از برنامه‌های دیگر این شبکه می‌توان به مستند‌های «راویان»، «سلام بر حسین» و «حسین سیدالشهداء» اشاره کرد که از روز پنجم محرم آماده پخش هستند.

فلورا سام میزبان مادران دریادل در شبکه نسیم می‌شود

«نفس» عنوان برنامه جدید شبکه نسیم با رویکرد گفتگومحور با مادران سرزمینمان ایران است. این برنامه با شعار یک عاشقانه آرام، میزبان مادرانی است که ترجمان نجابت، دریا دلی و وفاداری هستند. «نفس» با اجرای فلورا سام برای ایام محرم و صفر تدارک دیده شده است و هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می‌رود.

«با حسین علیه السلام حرف بزن» یکی از برنامه‌های شبکه نسیم است که از سال ۹۴ از مخاطبان میزبانی کرده است. این برنامه که برگ برنده شبکه نسیم در طی این سال‌ها بوده امسال با فضاسازی و دکوری متفاوت از ۱۷ مرداد روی آنتن رفته است.

این برنامه امکانی برای بروز احساسات درونی به امام حسین (ع) را فراهم می‌آورد و در سری جدید این برنامه مردم با طیف‌های مختلف اقصادی، فرهنگی و اجتماعی حضور دارند تا باور پذیری «ان الحسین مصباح الهدى و سفینه النجاه» را به تصویر بکشند.

«نمای رادیو» که با همکاری رادیو نمایش تولید می‌شود، با چند داستان جذاب و  متناسب با  ایام عزاداری روی آنتن نسیم می‌رود.

نمایش «رستگاری» زندگی مردم باصفای ده مش رحمان را روایت می‌کند، مردمی زلال که هم نذری در حسینیه‌شان رنگ و بوی اخلاص دارد، هم زیارت کربلایشان و دیگری ماجرای چند پهلوانی است که در دوره رضاخان و قانون منع عزاداری، تکیه برپا  می‌کنند.

این نمایش هرشب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و بازیگرانی، چون ناهید مسلمی، نازنین مهیمنی، رامین پور ایمان و. در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

«جوانمردان» عنوان یک انیمیشن است که که هر روز ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.  این انیمیشن روایتی شیرین و درس‌آموز از تاریخ ایران و  تهاجم مغول و فضای آن دوره است. در جریان این نبرد‌ها و جنگ‌ها، با وجود ضعف‌های حاکم، سرداران ایرانی دلاورانه مقاومت کردند و هر بار برشی از منش آن‌ها به نمایش در می‌آید و در قالب پویانمایی روایت می‌شود. ایجاد حس میهن‌دوستی در نوجوانان با انگیزه‌های ملی، مذهبی و حماسی از مهم‌ترین ویژگی‌های این انیمیشن است.

«میکائیل» سریالی پلیسی به کارگردانی سیروس مقدم به نویسندگی سعید نعمت الله است که از ۱۷مرداد ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

کامبیز دیرباز، بهنوش طباطبایی، علیرضا خمسه، کامران تفتی، علی دهکردی و زنده یاد پرویز پورحسینی بازیگران این سریال هستند.  

«میکائیل» جریان توطئه‌ای را در شهری کوچک در جنوب کشور روایت می‌کند. این شهر پاتوق «آقاخان» قاچاقچی مواد مخدر است که میکائیل پلیس آن شهر در تلاش متلاشی کردن این باند و تخلفات آنهاست در این مسیر رسول رفیق میکائیل با بازی کامبیز دیرباز به اشتباه قربانی توطئه اشرار می‌شود. میکائیل  برای استقرار نظم و آرامش بیشتر، عزم خود را جزم می‌کند و با تکیه بر حمایت‌های مردم، دل به دریا می‌زند.

همراهی شبکه جام جم با مخاطبان ایرانی در سراسر جهان

ویژه‌برنامه زنده ۱۰ قسمتی «روز حسین» که از ۲۴ مردادماه پخش می‌شود شامل آیتم‌های کارشناسی، نماهنگ‌های عاشورایی، حضور شاعران آیینی، آیتم عاشورا در آیینه هنر‌های تجسمی و با اجرای مجید یراق بافان کاری از گروه معارف و اندیشه دینی است.

برنامه «شعر آفتاب» ویژه‌برنامه شعر آیینی محرم شامل ۲۵ قسمت است که از ۱۸ تا ۳۰ مرداد روی آنتن می‌رود. این برنامه با حضور شاعران عاشورایی و با اجرای محمدجواد شرافت روی آنتن می‌رود.

مستند «مسجد»، برنامه «آیین هم آوایی» با موضوع محرم و آیین‌های آن در مناطق مختلف کشور، برنامه «نجوا‌های در گلو مانده» روایت ۱۰ زن را که با جایگاهی ویژه در کربلا حضور داشته‌اند بازگو می‌کند و برنامه «فرزندان ایران» از جمله تولیدات شبکه جام جم برای این ماه است.

برنامه‌های سیما در مسیر تکراری شدن؟

صداوسیما در محرم امسال تنها یک سریال تولیدی جدید دارد که پخش آن هم به بعد از محرم و صفر موکول شده است. همچنین متاسفانه دیگر خبری از سریال‌های مناسبتی که مخاطبان را پای تلویزیون بنشاند، نیست و صداوسیما هر ساله دست به دامان سریال‌های تکراری مانند «شب دهم»، «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته» و... می‌شود.

نکته جالب توجه اینجاست که عده زیادی از مخاطبان و هنرمندان به پخش هر ساله سریال «مختارنامه» در ایام محرم اعتراض می‌کنند، اما کسی به پخش چند باره سریال «شب دهم» از شبکه‌های مختلف سیما در ایام عزای امام حسین (ع) خرده نمی‌گیرد و معلوم نیست چه تفاوتی بین این ۲ سریال است که یکی موجب اعتراض و دیگری گا‌ها موجب رضایت است.  

اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به برنامه‌های گفتگومحوری که متناسب با این ایام از تلویزیون پخش می‌شوند، نیز داشته باشیم باید بگوییم که با توضیحاتی که از سوی روابط عمومی شبکه‌ها درباره برنامه‌ها منتشر شده است، ایده جدیدی پشت ساخت آن‌ها وجود ندارد و همچنان به مسیر تکراری خود ادامه می‌دهند و شاید تنها برنامه‌ای که حتی در زمان به تکرار افتادن، به دلیل محتوایش همچنان جذاب است، برنامه «با حسین علیه السلام حرف بزن» شبکه نسیم است، اما در نهایت باید منتظر ماند و دید بعد از پایان ماه محرم و صفر کدام برنامه بیشترین سهم را در جذب مخاطب داشته است.  

انتهای پیام/
 
گزارش از  : سپیده شریعت رضوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار